Friday, August 6, 2010

Misteri kematian mantan Adun

Seluruh negara dikejutkan dengan "kematian misteri" bekas ADUN Permatang Datuk Abdul Aziz Mohd Noh dan bekas pembantu peribadinya Siti Rohana Ismat, dalam sebuah kereta di Kilometer 455.7, Lebuh Raya Utara Selatan berhampiran susur keluar Sungai Buloh semalam.


Apa tidaknya, kematian kedua-dua mereka yang sebelum ini dipercayai akibat kemalangan jalanraya itu tiba-tiba bertukar pula apabila hasil bedah siasat yang diperolehi menunjukkan mereka mati akibat "ditembak". Ini berikutan pihak polis menjumpai satu kesan tembahan pada tubuhya dan dua lagi tembakan pada wanita terbabit.

Maknanya terdapat tiga tembakan daripada sepucuk pistol yang dijumpai dalam kenderaan terbabit. Malah, menurut Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar terdapat dua peluru yg masih berada dalam chamberpistol (revolver) manakala tiga spent bullets di dalam chamber

Apa yang menjadi misteri kita ialah apakah kedua-duanya membunuh diri atau ada perbuatan jenayah daripada individu lain?. Jika mereka membunuh diri, maknanya mereka menembak sesama sendiri dan apakah motifnya. 

Kedua-duanya sudah mati namun persoalannya apakah yang menjadi punca mereka membunuh diri?. Apakah terdapat "skandal cinta tiga segi" dalam hal ini. Umum mengetahui bahawa pemimpin UMNO ramai yang menjalinkan hubungan terlarang itu sejak sekian lama.

Ramai pemimpin yang mempunyai "skandal" masing-masing yang disimpan di lokasi-lokasi tertentu bagi mengelakkan diketahui oleh isteri masing-masing. Maka itulah akhirnya mereka terpaksa melakukan perbuatan yang dilarang dalam Islam bagi mengelakkan rahsia tersebut pecah atau terbongkar.

Maka itulah mereka terkadang terpaksa mengambil jalan pintas termasuk "membunuh diri". Inilah hakikat yang berlaku dalam kebanyakkan kes seperti ini sebenarnya. Jika tidak, masakan seseorang itu boleh membunuh diri dalam keadaan yang penuh misteri dan cukup mencurigakan?.

Jika selama ini, puak-puak UMNO BN menuduh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim "Pembantu Peribadinya" Si Saiful Bukhari Azlan. Kini, terbukti bahawa tuduhan tersebut akhirnya "memakan diri" sendiri.

Malah, lebih mengejutkan kematian misteri Datuk Aziz dengan Pembantu Peribadinya itu adalah dilarang Islam iaitu "membunuh diri". Maka fikirkanlah hikmah disebalik kejadian ini.

[Sebagai pengajarannya, kepada mereka yang bergelar pemimpin, bakal pemimpin atau mereka yang mahu menjadi pemimpin jauhi "skandal". Ia bukan sahaja akan memberi masalah malahan menyebabkan karier politik serta kerjaya seseorang itu boleh tercalar.

Tambah memeritkan lagi bilamana terjadi kejadian "bunuh diri" atau "dibunuh" seperti ini. Ingatlah, Allah Maha Mengetahui apa yang dilakukan oleh hamba-hambaNya. Mungkin dengan isteri dan orang disekeliling termasuk rakyat kita boleh tipu, tetapi dengan Allah?.

Oleh itu, ambillah peringatan dan jangan sesekali mewujudkan skandal dalam diri masing-masing jika benar ingin berjuang dengan ikhlas untuk membela agama, bangsa dan negara.

Skandal sebenarnya bukan berlaku dikalangan pemimpin UMNO BN sahaja, malahan turut melibatkan pemimpin pembangkang juga. Ini kerana ia berkaitan dengan masalah peribadi dan bukan milik mana-mana parti politik. Berhati-hati dalam setiap gerak geri serta tindakan anda]

- PAHANG DAILY ONLINE

No comments:

Post a Comment