Wednesday, June 16, 2010

SPR Selangor Cuba Sekat Pendaftaran Pengundi Baru

KUALA LUMPUR 16 Jun -Suruhanjaya Pilihan Raya cuba hadkan pendaftaran pengundi baru oleh Pakatan Rakyat di Selangor dengan peruntukan hanya 1000 borang pada bulan Jun.

Timbalan Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua dalam sidang media di lobi parlimen berkata Penolong Pendaftar DAP cuma dibekalkan dengan 50 borang untuk pendaftaran pengundi barun dengan alasan SPR negeri Selangor kehabisan borang tersebut.

"Ini merupakan satu perkara yang pelik sedangkan SPR negeri-negeri lain tidak mempunyai masalah ini.

"Adakah SPR pusat cuba mengurangkan pendaftaran pemilih baru di negeri Selangor di mana Pakatan Rakyat sedang bergiat cergas mendaftarkan pengundi baru yang belum mendaftar," soal Tony.

Menurut beliau, setakat ini Selangor merupakan negeri yang tertinggi dengan bilangan 787,000 jumlah pengundi yang tidak mendaftar sebagai pengundi.

"Kita rasa apa yang SPR buat sekarang bercanggah dengan tujuan dan matlamat SPR untuk menambah jumlah pengundi.

"Di Selangor, dalam tempoh sebulan, DAP berupaya mendaftar 2000 hingga ke 3000 pegundi baru setiap bulan, begitu juga dengan KEADILAN dan PAS.

"SPR telah berjanji untuk menambah bilangan penolong pendaftar daripada 22 orang kepada 110 orang untuk setiap parti tetapi telah secara tiba-tiba cadangan itu ditangguhkan oleh mereka sehingga hujung tahun ini," ujarnya.

Katanya lagi, SPR juga enggan bekerjasama dengan parti politik untuk menukar penolong pendaftar yang tidak aktif dengan alasan, tidak ada perubahan akan dibuat hingga akhir tahun ini.

Ini menunjukkan SPR dengan polisinya yang terkini mahu menyekat pendaftaran pengundi baru terutamanya di Selangor sedangkan di negeri-negeri lain tidak mempunyai masalah tersebut.

- Kerabu Bersuara 

No comments:

Post a Comment